درمان انواع هموروئید یا بواسیر داخلی درجه 1، 2، 3 و 4
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بیماری بواسیر متورم شدن یا گشاد شدن سیاهرگ ها است.  این بیماری بسته به اینکه این سیاهرگ آسیب دیده داخل مقعد قرار دارد و یا خارج از آن ، به انواع مختلفی شامل نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود.  

درجه بندی انواع بواسیر داخلی
یکی از انواع شایع بواسیر، نوع داخلی آن است. اگر رگ های داخل و نزدیک مقعد در رکتوم در اثر اعمال فشار دچار التهاب و تورم شوند، بواسیری که ایجاد شده است، از نوع داخلی است.

این نوع بواسیر در ابتدای شروع علائم به ندرت درد دارد و معمولاً بیمار با خونریزی مقعدی پی به وجود آن می برد.

این بیماری فقط در طی چند هفته پیشروی می کند. در موارد پیشرفته تر (از درجه یک به بعد) این رگ های متورم شده در اثر اعمال فشار و با دفع مدفوع به سمت مقعد دچار افتادگی یا پرولاپس شده و زائده هایی گوشتی از مقعد خارج می شوند، که مهمترین علامت این نوع هموروئید همین زائده ها است و بر همین اساس هم به 4 درجه مختلف دسته بندی میشود.

درجه بندی بواسیر یا هموروئید داخلی به شرح زیر است:

هموروئید یا بواسیر درجه 1
این نوع هموروئید، خفیف ترین نوع این بیماری است و در این مرحله زائده ایجاد شده هنوز داخل مقعد قرار دارد. معمولاً این بیماری در هفته های اول از این درجه است، و وقتی بیماری نسبت به درمان و رعایت نکات پیشگیری کننده، بی توجهی کند، عارضه پیشرفت خواهد کرد.

هموروئید داخلی درجه یک
در این حالت میزان برآمدگی و افتادگی سیاهرگ متورم شده به حدی کم است که هنوز از مقعد خارج نشده است. بنابراین بیمار نمی تواند زائده ای را در خارج از مقعد مشاهده کند.

علائم این نوع هموروئید خفیف بوده و معمولاً بیمار تنها به میزان کم احساس درد داشته و یا ممکن است خونریزی داشته باشد.

هموروئید یا بواسیر درجه 2
از مرحله اول تا دوم بین چند روز تا چند هفته فاصله وجود دارد. در این مرحله زائده ای که قبلا در مقعد شکل گرفته بود حالا پیشرفت کرده و متورم تر از قبل از شده است. بنابراین در این شرایط زائده هموروئیدی دچار پرولاپس یا افتادگی بیشتری شده و معمولاً با دفع مدفوع از مقعد خارج میشود. اما خود به خود و حتی بدون نیاز به فشار دست، به داخل باز می گردد.

هموروئید یا بواسیر درجه 2
علائم بواسیر درجه دو شامل موارد زیر میشود:

درد خفیف
بیرون زدگی که به داخل برمی گردد.
خونریزی خفیف
سوزش و خارش مقعد
هموروئید یا بواسیر درجه 3
وقتی بیماری وارد مرحله سوم شود، یعنی زنگ خطر برای شما روشن شده و باید هرچه سریع تر بیماری خود را درمان کنید!

در هموروئید داخلی درجه سوم نیز با اعمال فشار به مقعد زائده ای گوشتی از مقعد خارج میشود، ولی این زائده تنها با فشار دست به داخل باز می گردد.

عکس هموروئید یا بواسیر داخلی درجه3
از علائمی که بیمار در این حالت تجربه میکند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درد شدید
خونریزی
زائده ای که به سختی به داخل برمی گردد.
خارش و سوزش
احساس مداوم نیاز به دفع مدفوع
هموروئید یا بواسیر درجه 4
درجه چهارم شدیدترین نوع بواسیر است. در این حالت علائم تشدید و زائده بواسیری از مقعد خارج شده و حتی با فشار دست نیز به داخل باز نمی گردد.

عکس هموروئید یا بواسیر داخلی درجه 4

هموروئید درجه چهار وضعیتی اورژانسی محسوب میشود. در این حالت :

بیمار درد شدیدی احساس می کند.
معمولاً به دلیل خونریزی غیر قابل کنترل، نیاز به درمان سریع دارد.
در مواردی جدی تر بیمار به دلیلی انسداد روده توانایی دفع مدفوع را از دست می دهد.
ترشحات مخاطی و لزج در این مرحله مشاهده میشوند.
خارش و سوزش شدید، به دلیل عدم توانایی بیمار در تمیز کردن مقعد
بیرون زدگی بواسیر داخلی
وقتی زائده بواسیر داخلی بزرگ و متورم میشود، به تدریج دچار افتادگی شده و از مقعد بیرون می زند، به این حالت بیرون زدگی، افتادگی هموروئید یا همان پرولاپس گفته میشود. هموروئید داخلی درجه 2، 3 و 4 با شدت های مختلفی از نوع پرولاپس هستند.

بواسیر خونی
نوعی از بواسیر داخلی یا خارجی است که دچار خونریزی شده است. عبور مدفوع سخت از مجرای مقعد، سطح هموروئید را خراش داده و باعث خونریزی میشود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع هموروئید صفحه بواسیر خونی را مطالعه کنید.

تصاویر بواسیر داخلی
عوارض

بی توجهی به درمان این بیماری عوارض مختلفی را به دنبال دارد:

کم خونی
از دست رفتن حس اعتماد به نفس
درد
تاثیرات منفی در رابطه جنسی
تنگی مقعد
تشخیص بواسیر داخلی
بواسیری که از مقعد خارج شده است از طریق معاینه چشمی هم قابل تشخیص است اما بواسیر درجه یک که داخل مقعد قرار دارد، از طریق معاینه انگشتی تشخیص داده میشود.

در مراحل بعدی به تشخیص پزشک ممکن است کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی نیز انجام میشود.

ارتباط با پزشک در واتساپ
بیماران می توانند جهت مشاوره رایگان و پرسش سوالات به این شماره در واتساپ پیام دهند.

۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴
لیزر، بهترین درمان هموروئید داخلی
واقعیت این است که این بیماری تنها زمانی رفع می شود که زائده هموروئیدی از بین برود، هیچ دارو خوراکی یا درمان خانگی نمی تواند این زائده را رفع کند! در واقع این زائده فقط با روش های جراحی ( سنتی یا لیزر) از بین میرود.

تا زمانی که بیماری از نوع درجه یک باشد، علائم بیماری از طریق درمان های خانگی و دارویی تا حدی قابل کنترل است. اما در صورتی که وارد مرحله دوم، سوم یا چهارم شود، وضعیت حاد تر است و بیمار نیاز به درمان های فوری و جدی تری دارد.

بهترین روش درمانی که تا به امروز پیشنهاد شده است، درمان لیزری است. لیزر با کمترین میزان آسیب، بدون درد و بدون خونریزی و سرپایی بیماری شما را رفع میکند.

سایر روش های درمان
روشهای مختلفی برای درمان هموروئید داخلی وجود دارد که شامل رابربند، استاپلر، جراحی و … میشود. در ادامه به بررسی بیشتر این روشها می پردازیم:

درمان گیاهی و خانگی
مصرف داروهای گیاهی و روش های خانگی تاثیری در درمان هموروئید داخلی ندارد، و در بهترین حالت می توانند در رفع علائم بیماری مثل درد، سوزش و خارش موثر باشند.

یکی از داروهای گیاهی که در درمان این بیماری اثر گذار است، آلوئه ورا است. آلوئه ورا خاصیت ضد التهاب داشته و می تواند درد و سوزش بواسیر را از بین ببرد.

از دیگر داروهای گیاهی می توانیم به روغن نارگیل اشاره کنیم. این روغن حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین E است و می تواند در بهبود آسیب های ناشی از بواسیر و علائم بیماری موثر باشد.

از آنجایی که هموروئید داخلی، داخل کانال مقعد قرار دارد، برای استعمال داروهای گیاهی می توانید از اپلیکاتور های مخصوص استفاده کنید.

برای درمان به روش خانگی به این بیماران توصیه میشود، برای کنترل یبوست که اصلی ترین عامل بواسیر شناخته میشود، فیبر بیشتری را در طول روز مصرف کنند و حتما انواع میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهند. نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی (حداقل 8 لیوان در طول روز) و ورزش از دیگر روشهایی است که می تواند در کنترل یبوست موثر باشند.

بیشتر بخوانید : درمان خانگی بواسیر و درمان گیاهی هموروئید

داروها
داروهایی که برای درمان بواسیر داخلی به کار می روند یا به صورت شیاف هستند و یا توسط اپلیکاتور هایی مخصوص که در جعبه پماد ها موجود است و به داخل مقعد تزریق میشوند.

یکی از مهمترین داروهایی که برای درمان این بیماری کاربرد دارد، آنتی هموروئید است. این دارو می تواند در رفع سوزش، خارش و التهاب مقعد موثر عمل کند. آنتی هموروئید را می توانید از داروخانه ها هم به صورت شیاف و هم به صورت پماد تهیه کنید.

بیشتر بخوانید : داروی بواسیر چیست؟ معرفی بهترین پماد هموروئید

جراحی
جراحی سنتی از روشهای قدیمی تر درمان این بیماری است. در این روش زائده هموروئید طی یک جراحی در بیهوشی کامل از مقعد خارج میشود. ولی چند سالی است که پزشکان این عمل جراحی را توصیه نمی کنند زیرا، این جراحی معمولاً درد شدید را به همراه داشته و ممکن است موجب عفونت، بی اختیاری در کنترل مدفوع گردد و حتی عود مجدد بیماری را به همراه داشته باشد.

بواسیر خارجی

همان طور که در عکس نیز مشخص است، یکی دیگر از انواع بواسیر در خارج از مقعد و بر روی عضله دریچه مقعدی ایجاد میشود.

علائم این بیماری شامل :

سوزش
خارش
تورم و قرمزی اطراف مقعد
خونریزی
همچنین بیمار در این مورد درد شدید تری را احساس می کند، که هنگام دفع مدفوع، یا نشستن شدت میگیرد.
بیشتر بخوانید : هموروئید خارجی چیست؟

بواسیر شما از کدام نوع است؟
اگر همچنان در تشخیص نوع بواسیر خود مردد هستید، می توانید از مشاوره کارشناسان کلینیک در واتساپ بهره مند شوید.

۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴
تفاوت بواسیر داخلی و خارجی
بواسیر داخلی در داخل کانال مقعد یا همان رکتوم ایجاد میشود. این نوع هموروئید در مراحل اولیه علامت خاصی را ایجاد نمی کند. تنها برخی از بیماران ممکن است اندکی خونریزی داشته باشند. با پیشرفت بیماری علائم شدت می یابد. در این مراحل درد شدت میگیرد و زائده ی هموروئیدی از مقعد خارج میشود.

در حالی که بواسیر خارجی، خارج از کانال مقعد و بر روی دریچه ی خروجی مقعد ایجاد میشود. این نوع هموروئید از همان ابتدا درد شدید و غیر قابل تحملی را ایجاد می کند.

ادامه مطلب انواع بواسیر را در وب سایت کلینیک عابدیان بخوانید :





:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: